Boršice 540, 687 09

zsborsice@zsborsice.cz

Kancelář ředitele: +420 571 110 067

Slovensko, Tvrdošín – mezinárodní spolupráce ČR a SR

Když jsme v minulém školním roce navázali spolupráci se Základní školou Márie Medveckej ve slovenském Tvrdošíně a skupinu dvanácti žáků u nás na tři dny přivítali, netušili jsme, že vztahy mezi žáky přerostou v osobní přátelství. Také proto jsme chtěli v letošním školním roce našim slovenským přátelům návštěvu vrátit. A tak jsme se ve dnech 10. – 13. října 2023 vydali na slovenskou Oravu do Tvrdošína (obec s 9 000 obyvatel ležící nedaleko Oravského zámku a městečka Trstená). Ve složení deseti žáků z 9.A třídy, dvou žákyň z 9.B třídy a pedagogického dozoru Mgr. Radima Zapletala a Marie Mrvové jsme se v úterý 10. října vydali vlakem ze Starého Města přes Ostravu do Ružomberku. Tam nám díky zpoždění československých drah o minutu ujel autobus, takže jsme nakonec do Tvrdošína dorazili až po osmi hodinách vyčerpávající cesty.

Ovšem přivítání našimi slovenskými kamarády a panem učitelem Michalem Kasanem nám opět dodalo potřebnou energii. Nejdříve jsme se ubytovali v příjemném soukromém privátě a pak už jsme se vydali na prohlídku školy. Po malé zastávce v tělocvičně nám byla objednána pizza, takže jsme ve škole společně povečeřeli a navázali první přátelské rozmluvy.

Druhý den nás od rána čekalo zařazení do učebního procesu místní základní školy. Probíhal zde Erasmus+ den, takže naši žáci mohli na vlastní kůži poznat, jak se takový den plný aktivit v jednotlivých třídách dělá. Po obědě v místní jídelně jsme si chvilku odpočinuli na ubytování. Pak nás čekala prohlídka místního dřevěného kostelíka zařazeného mezi památky Unesco pro svou jedinečnost, stáří a zachovalost. Následně jsme se přesunuli do soukromé ART GALÉRIA Schürger, kde jsme si prohlédli obrazy významné slovenské malířky Noémi Kolčákové Szakállové. Jeden její obraz stojí 90 000 Kč, takže opravdu jsme si je mohli pouze prohlédnout. 🙂 No a večer nás čekala zábava ve farní klubovně, na pořadu večera byl pinec, kalčo a nejvíce oceněná diskotéka.

Třetí den naší návštěvy orámovaly dvě hlavní akce – dopolední prohlídka Oravského hradu a po obědě opět ve školní jídelně nás čekal výjezd do Námestova za zábavou v Laser game Vulkán. Tam jsme se všichni dosyta vyřádili a navíc jsme si zahráli i kulečník nebo virtuální realitu. Večeři jsme si koupili v Námestove, někteří dali přednost kebabu, jiní vynikajícím palačinkám. A pak už následovalo loučení, protože brzo ráno nás čekala opět zdlouhavá cesta domů. Ta už naštěstí proběhla bez větších komplikací – autobusem do Žiliny, odtud vlakem do Olomouce a do Starého Města.

Hodnotit akci jako zdařenou by byla slabá slova. Obě dvě strany si společný čas užili neskutečně, důkazem toho bylo slzavé loučení ve čtvrtek večer. Roztrhnout od sebe především dámské osazenstvo bylo téměř nemožné. Ukázalo se, že Češi i Slováci k sobě mají stále neskutečně blízko a já věřím, že některá navázaná přátelství vydrží ještě hodně dlouho.

Závěrem se sluší poděkovat jak vedení obou škol, že takovou návštěvu vůbec umožnili a zaplatili, tak hlavně panu učiteli Kasanovi a jeho slovenským kolegům, že se o nás tak báječně starali. Od stravy přes ubytování až po program vše klapalo na jedničku s hvězdičkou. Priatelia, veľmi vám ďakujeme a prajeme všetko dobré na ďalšie dni.

Fotografie si můžete prohlédnout zde.

Mgr. Radim Zapletal

Přidáváme ještě názory našich žáků:

Adéla J.: Výlet na Slovensko jsem si užila. Líbily se mi aktivity i výlet na Oravský hrad a samozřejmě Laser game, nákupy v Lidlu…A to vše s holkami. Doufám že se taková akce bude ještě někdy opakovat.

Martina: Výlet na Slovensko se mi velmi líbil. Po celou dobu výletu, byla sranda. Nejvíce se mi líbila laser game a středeční párty. Všechny připravené aktivity byly úžasné.

Matyáš G.: Vše bylo moc zábavné a dobře připravené. Velice cením přípravu jako byly různé aktivity, i to že si téměř všichni na nás udělali čas. Především pan učitel Kasan, který byl vždy pozitivně naladěný. Výlet se mi velice líbilo. Zřejmě nejlepší aktivitou bylo večerní dívání se na filmy :-).

Adéla Z.: Výlet na Slovensko se mi moc líbil. Moc jsem si užila výlety a čas strávený s holkami. Taky se mi líbila jejich škola, naše ubytování a další aktivity. Na zážitky ze Slovenska budu ještě dlouho vzpomínat.

Peťa: Výlet na Slovensko jsem si užila. Líbil se mi hezky nachystaný program, co nám holky nachystaly. Nejvíce se mi asi líbilo středeční uvolněné odpoledne. Jsem ráda, že jsem na takové akci byla.

Oliver: Výlet na Slovenko byl super, protože jsme poznaly zase úplně novou část světa, poznaly jsme novou komunitu skvělých lidí (především holek), ale můžu říct za sebe že jsme to nějak tak čekal. Pro mě to byl velký přínos nových zkušeností. I z hlediska jak jsme si  historicky blízcí s našima Slovenskýma bratrama.

Adriana: Za mě to byl super výlet. Moc jsem si to užila a určitě bych si to zopakovala. Líbil se mi i program co jsme měli, ale samozřejmě nejlepší zážitek byl vidět se zase s holkami ze Slovenska. ☺

Matyáš: Výlet na Slovensko mě velice bavil a užil jsem si ho. Velice mě překvapilo s jakou radostí nás přivítaly a jak se nás ujali. S nimi jsem zažili spoustu zábavy a krásně prožitých chvil za které můžeme být rádi. Mezi nejzábavnější akci patřil bezkonkurenčně Laser game který jsem s nadšením chtěli vyhrát. Nakonec nastalo nekonečné loučení a odcházení ze země slovenské.

Albert: Ve Tvrdošíně se mi velmi líbilo. Hlavně jejich klubovna za kostelem a moje první Laser game v Námestovu. Na Oravském hradě se mi to také líbilo, ale škoda, že jsem tam nenašel ani jednu kešku. Panovala dobrá nálada a ubytování špičkové. : )

Míša: Výlet na Slovensko se povedl. Navštívili jsme spoustu zajímavých míst jako například Oravský hrad nebo galerii Art. Spolu s holkami jsme strávili čas, který jsme si užili. Bylo pro nás přichystáno spoustu zajímavých aktivit v jejich škole. Myslím si, že na tento výlet budeme všichni ještě dlouho vzpomínat.

Aneta: Výlet na Slovensko byl super, byla zábava a moc jsme si to užili ,čas strávený s holkami byl super a hrozně rychle nám to uteklo, výlety i jejich škola se mi líbila.

Nela: Na Slovensku jsem si to moc užila, jsem hrozně ráda, že jsem viděla holky a poznala jsem i nové tváře, na konci to bylo velmi smutné, děkuji za tuto příležitost .

Další příspěvky

Hodina Země

Hodina Země za námi. Konečně vyšlo krásné počasí a parlamenťáci mohli uskutečnit dlouho plánovanou akci. Každoroční jarní táborák, špekáčky, ale také ochutnávka domácích pochutin- tentokrát