Boršice 540, 687 09

Základní škola Františka Horenského

zsborsice@zsborsice.cz

Kancelář ředitele: +420 571 110 067

Výchovný koncert Co vypráví hudba?

Co vypráví hudba?

Pro odpověď na tuto otázku jsme se vydali v pondělí 3. 11. 2025 do Zlína. Hudebníci Filharmonie Bohuslava Martinů nám pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka předvedli díla tří hudebních skladatelů – Ludwiga van Beethovena, Antonína Dvořáka a Sergeje Prokofjeva.
Celým pořadem nás provázel pan dirigent Červák. Vysvětlil nám rozdíl mezi hudbou absolutní bez příběhu a hudbou programní, která příběh vypráví. Nejdříve nás seznámil se záměrem hudebního skladatele, co chtěl hudbou vyjádřit a pak nás nechal zaposlouchat se a objevovat. Jako první zazněla část Symfonie č. 6 Ludvíka van Beethovena. Následovaly úryvky ze symfonické básně Vodník Antonína Dvořáka. Tato skladba je zhudebněním balady Vodník z pera Karla Jaromíra Erbena, pan dirigent Červák tedy doprovodil svůj výklad recitací balady, aby bylo zcela jasné, o kterou pasáž se jedná.
V závěru nám hudebníci předvedli část Symfonie č. 1 ruského autora Sergeje Prokofjeva a teprve potom jsme měli hádat, co nám autor sděluje. Návrhů byla spousta. Správná odpověď zněla nic, protože se jedná o absolutní hudbu bez příběhu. I přesto si při poslechu každý v sále něco představil.
Hudba nám skutečně vypráví beze slov, probouzí v nás představy, vyvolává vzpomínky, nabízí nám zážitek.

Vydejte se také za krásami vážné i nevážné hudby!

Kratičká fotogalerie ZDE.

Michala Zapletalová

Další příspěvky

beseda s policii ČR_7.ROČNÍK

Beseda s policií ČR

Dnes během druhé vyučovací hodiny měli žáci 7. A a 7. B vzácnou návštěvu. Přišli nás navštívit policisté praporčík inspektor p. Latina a nadstrážmistr asistent

Na svatého Martina

Na svatého Martina   11.11. na svátek sv. Martina proběhlo ve třetích třídách projektové vyučování věnované právě tomuto světci. Žáci nejdříve zhlédli příběh o jeho

Svatomartinský projekt u prvňáčků

Prvňáčci se zapojili do celodenního projektu a přivítali Martina různými aktivitami. Naučili se písničku, pracovali ve dvojicích, samostatně, tvořili, četli, počítali a učili se spolupracovat.