Začátek školního roku přináší mnoho změn, zejména pro žáky, kteří přecházejí z prvního na druhý stupeň základní školy. Šesťáci se najednou ocitají v novém prostředí s novými učiteli, nároky a často i spolužáky. Aby se jim tento přechod usnadnil, řada škol organizuje adaptační pobyty – krátké výjezdy, jejichž cílem je stmelit kolektiv a nabídnout dětem nezapomenutelný zážitek plný zábavy a učení mimo klasické lavice. Hlavním cílem je prohloubení jejich přátelství a vzájemné spolupráce.
Náš adaptační pobyt pro letošní šesťáky se konal v malebném prostředí chaty Bažantnice nedaleko Boršic. Třídenní akce byla naplněna aktivitami, které měly za úkol nejen pobavit, ale i podpořit komunikaci, týmovou spolupráci a vzájemnou důvěru.
Po příjezdu na místo děti čekalo ubytování a první seznámení s třemi lektory z organizace TOKAHEYA. Seznamovací hry prolomily ledy a umožnily všem, aby se lépe poznali.
Jednou z nejoblíbenějších aktivit byla „krokodýlí řeka“. Týmy dostaly za úkol dostat se přes balvany (kousky koberců) za cílovou čáru. Koberců ovšem bylo méně než žáků a žáci museli důkladně promyslet taktiku a poradit si s časovým limitem. Zjistili, že individuálně se jim úkol nepodaří zdárně splnit.
Večer se žáci zúčastnili fiktivního televizního pořadu Hodina pravdy a zeptali se na záludné otázky svých třídních učitelek. Padaly otázky: Míchá se kaše? Patří ananas na pizzu? Nalejete si nejprve mléko a pak přidáte kuličky, nebo naopak? Po večerní diskotéce se všichni uložili k zaslouženému spánku.
Fotografie z těchto a dalších aktivit najdete ZDE.
Druhý den byl věnován důvěře jednotlivých třídních kolektivů. Po vydatné snídani se šesťáci vydali na pěší výlet do okolí, kde je čekala zkouška důvěry. Nikdo nespadl, nikdo nenechal svého parťáka vběhnout do šípků, a dokonce všichni společně drželi za jeden provaz pro chůzi svého spolužáka. Odpoledne si obě třídy vyrobily třídní prapory.
Odpoledne jsme se rozloučili s lektory a usedli k táboráku. U ohně si děti i paní učitelky zazpívaly, opékaly špekáčky a sdílely své dojmy z uplynulých dnů. Atmosféra byla uvolněná a všichni se postupně začali cítit jako součást jedné velké rodiny. Dokonce i ti, kteří zpočátku působili ostýchavě, se postupně otevřeli a zapojili do konverzace.
Poslední den byl ve znamení reflexe. Učitelky s dětmi vedly diskuzi o tom, co si z adaptačního pobytu odnesly a jaké zážitky si budou pamatovat. Děti sdílely své postřehy a často zmiňovaly, že největším přínosem pro ně bylo navázání nových přátelství a uvědomění si, že se mohou spoléhat na své spolužáky. Pobyt ukázal, že kolektiv může fungovat jako celek, když všichni spolupracují. Stejně tak ale adaptační pobyt ukázal i mnohé mezery, na kterých budeme v jednotlivých třídách postupně pracovat. O další kooperující aktivity se během pátku zasloužila i paní učitelka Lenka Vavrušová.
Doufáme, že pobyt pomohl našim šesťákům nalézt odvahu vykročit do nové kapitoly svého školního života s větším sebevědomím a elánem.
Mgr. Šebestová Kamila a Mgr. Jurásková Hana